اسلام در آینده نزدیک سراسر جهان را فرا می گیرد | رشد اسلام در اروپا محسوس است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات سی و یکم، سی و دوم و سی و سوم سوره توبه اظهار داشت: در آیه 30 بیان شد که یهود حضرت عزیر و نصارا حضرت مسیح را فرزند خدا تلقی می کردند که خیالی باطل بود چراکه منافی توحید در ذات است.
وی عنوان کرد: در آیه سی و یکم این افراد پا را پایین تر گذاشته و احبار و رهبان را نیز ارباب و شرکای خدا تلقی کرده اند؛ احبار جمع «حبر» به معنای دانشمندانی است که عالم به تورات بودند و رهبان جمع «راهب» به معنای علمای مسیح است، «ربّ» نیز در لغت عرب به معنای صاحب است البته صاحبی که خیر و فساد فرد را می داند، از این جا است که بحث توحید در خالقیت و ربوبیت مطرح می شود.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که آفرینش گری واحد توحید در خالقیت است، خاطرنشان کرد: توحید در رازقیت، تربیت، تشریع و قانون گذاری، رسیدگی به امور افراد و در کل وحدت در کردگاری به معنای توحید در ربوبیت است، به همین جهت برخی یهود و مسیحیان از نظر توحید در خالقیت مشرک نبودند ولی از نظر توحید در ربوبیت مشرک بودند.
وی افزود: برخی بت پرستان نیز حقیقتا خدای واحد را خالق خود می دانستند ولی بت ها را مایه رزق و روزی و عزت خود می دانستند، از این رو آیه مورد بحث ناظر به مرحله توحید در ربوبیت است یعنی معقتد بودند که حلال و حرام کردن احکام را به دست احبار و رهبان می دانستند در حالی که قانون گذاری حق خدای متعال است.
این مرجع تقلید یادآور شد: در ادامه به عبارت «و ما امرو الا لیعبدوالله» می رسیم که پرستش تنها به معنای سجده کردن نیست بلکه وقتی آنها زمام زندگی خود را به دست احبار و رهبان داده بودند در مرحله ای از پرستش یعنی اطاعت از غیر قرار داشتند، چراکه عبادت مراحل مختلف و درجات متفاوتی دارد.
وی با تأکید بر این که اشتباهی چندین سال است که در کتب وهابیان تکرار می شود، خاطرنشان کرد: آنها ربوبیت را به معنای خالقیت می دانستند و می گفتند افراد پیش از اسلام در توحید ربوبی یعنی خالقیت مشکل داشتند در حالی که گفتیم توحید در ربوبیت و توحید در خالقیت متفاوت است، آنها همچنین توحید الوهی را به معنای عبادت می گرفتند، یعنی «اله» را هم معنای «معبود» می دانند، در حالی که اله به معنای خدا است البته لازمه الوهیت عبادت است یعنی عبادت از لوازم وجود خدا است نه معنای آن.
حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به آیه سی و دوم می رسیم که بحث خاموش کردن نور خدا است، خداوند این مثال را برای افراد نادانی می زند که فکر می کنند که می توانند مانع مسیر حق و خدا باشند در حالی که خداوند نور خود را تمام می کند.
وی بیان داشت: این آیه محقق تدریجا محقق شده است چون روزی که پیامبر گرامی اسلام(ص) مبعوث به رسالت شد که تنها سه نفر اسلام آورده بودند ولی این میزان امروز به یک و نیم میلیارد نفر رسیده است، بنابراین خداوند در حال تمام کردن نور است و به شما قول می دهم در آینده نزدیک اسلام در سراسر جهان از جمله اروپا رشد خواهد کرد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام در آینده نزدیک دین اول یا دوم مردم خواهد شد، یادآور شد: این مسأله تا روز ظهور امام زمان(عج) ادامه پیدا خواهد کرد و در زمان ظهور ایشان اسلام با سرعت بیشتری سراسر جهان را فراخواهد گرفت.
وی در تفسیر آیه سی و سوم سوره توبه با تأکید بر این که اسلام دین غالب در جهان خواهد شد، عنوان کرد: امروز جهان علیه اسلام قیام کرده است ولی اسلام آشکارا در خانه ها و بلاد مردم ورود پیدا کرده است چراکه این خواست و اراده الهی است که اسلام روزی بر همه ادیان غلبه پیدا کند هرچند که مشرکان نسبت به آن کراهت داشته باشند./1330/پ۲۰۲/ق